Tuesday, June 30, 2015

Ramadan dan Dapur

Rasanya bulan Ramadan le yang paling kerap dapur aku berasap.
Kalau tak manjang je ada alasan tak nak masak. Kesian encik Suami.
Dan Ramadan juga jadi bulan aku bereksperimen mencuba resepi baru.
Yelah. Aku ni mana le pandai masak.
Yang aku reti cuma menyambal dengan melemak cili api je.
Takkan hari-hari nak makan itu je kot?
Eh tapi sambal le syok makan time berbuka.
Membuka selera katanya.

Biasanya weekdays memang aku masak.
Weekend biasalah gantung kuali dengan alasan berbuka di rumah mertua.
Bazaar Ramadan baru sekali je pegi.
Kagum tak dengan pencapaian iolls?
Rasa macam membazir je beli kat bazaar Ramadan. MAHAL!

Saja nak share antara menu berbuka yang sempat dimasak.
Masa minggu pertama tu nan hado pikcer yang diambil.
Dah kendian baru rasa nak amik pikcer.

Iftar Day 7
Sambal udang petai, kobis masak lemak & daging goreng

Iftar Day 9
Kari ayam, kobis masak kicap, ikan bulu ayam & karipap

Iftar Day 12
Asam pedas ikan tenggiri, sotong goreng kunyit & karipap

Karipap adalah karipap frozen yan dibeli kat opis.
Serius sedap. Inti dia mengancam baq hang!
Lagipun tu je kuih yang confirm encik Suami makan. Huhu.

Bila hari-hari masak ni, kekadang otak jadi blank pun ada.
Blank sebab tak tahu nak masak apa.
Tapi serius cakap masak sendiri memang JIMAT uolls.
Sangat sangat sangat jimat.
Pasar Presint 8 tu dah jadi tempat kecintaan di hujung di minggu.

Ermmm. Hari ni nak masak apa ye uolls?

3 comments:

  1. adakah karipap itu dibuat sendiri??

    ReplyDelete
  2. semua sedap2 paling menggoda sambal udang petai tuuuuu

    ReplyDelete